Trening til orientering!

La oss først prøve å forstå hva orientering går ut på. Orientering går rett og slett ut på å komme seg gjennom en strukturert løype så fort som mulig. Området er oftest i terreng, som kan bli beskrevet som vrient, der formålet er å registrere nærværet sitt gjennom de ulike postene som er spredt gjennom løypen. Dette gjøres elektronisk i de mer avanserte lekene, og ferdighetene ligger i å være oppmerksom og ha en indre forståelse for landskapet, og dermed vite hvilken vei man skal løpe. Utenom dette så er det jo selvsagt et fysisk aspekt ved denne prøvelsen. Man må virkelig ha en god kondisjon og utholdenhet for å komme raskt i mål.

Diett

Hvilke livsstil er det som er forventet av noen som driver med orientering? Det er ekstremt viktig med riktig kosthold for å oppnå riktig resultat. Spesielt når det gjelder utholdenhetstrening er det ekstra viktig fordi kroppen ikke kommer til å oppleve treningen som like eksplosiv som for eksempel styrketrening. Det kan spekuleres det faktum at, selv om karbohydrater og protein må eksistere i høy prosentandel av ens makronæringsstoffer, vil et inntak av sunt fett faktisk kunne være med på å gi kroppen et mer rikelig lager som kan forbrennes gjennom de lange utslitende treningsøktene man opplever gjennom å trene utholdenhet.

Trening

Det første man må ha er en veldig gode kjernemuskulatur for å kunne bevege kroppen sin smidig og bestemt gjennom det røffe terrenget som orientering tilbyr. Dette vil derfor ikke si at man kun kan jogge i flere timer, selv om det selvfølgelig hjelper på kondisjonen. Her kreves det til en viss grad også styrkeløfting og kroppsvektøvelser for å kunne lære seg å bruke kroppen på en kontrollert og bestemt måte. Dersom man har en veldig hektisk hverdag kan det hende at man trenger apparater og utstyr hjemme, i stedet for å dra ned til treningssenteret. En slik investering kan ende opp med å koste en god del penger, og dersom man trenger pusterom kan man besøke centum for å skaffe seg et rimelig forbrukslån. Det anbefales også å bruke kroppen sin på en boksesekk. Fordelen ved å bokse er at man virkelig lærer seg å bruke hele kroppen til de forskjellige bevegelsene. Man lærer å holde tyngdekraftens følelse som et kraftfelt gjennom hele kroppen, og det å bevege seg kontrollert med full vekt og intensitet. Selv om dette ikke nødvendigvis er det man ønsker når man løper gjennom terreng, så er det en veldig god øvelse. Spesielt er det sånn fordi alle støttemusklene man trener opp gjennom dette meget tunge og krevende arbeidet, gjør sitt til at man kan sveve lett opp og ned fjellene ved hjelp av forståelsen av hvordan vi kan arbeide med jordas tyngdekraft.

admin